Ανταπόκριση από το Comicdom CON Athens 2021
του Λάζαρου Κολαξή
Είναι γεγονός πως η ολοένα και αυξανόμενη ελληνική σκηνή των κόμικς ζει για εκείνες τις στιγμές που ολόκληρη η κοινότητα θα βρεθεί σε κάποιο φεστιβάλ, δίνοντας την ευκαιρία για άμεση επικοινωνία ανάμεσα σε δημιουργούς και κοινό και την ανακάλυψη και ανάδειξη νέων καλλιτεχνικών φωνών. Αν και τα τελευταία χρόνια, έχουν εμφανιστεί αρκετές σημαντικές (κι απαραίτητες) εκδηλώσεις στην περιφέρεια, ελάχιστοι μπορούν να αμφισβητήσουν την σημασία και πολύχρονη προσφορά του Comicdom Con Athens, τον μακροβιότερο κομιξικό θεσμό της χώρας. Κι μπορεί η περσινή αναβολή να αποτέλεσε τεράστιο πλήγμα, κατάφερε ωστόσο να αυξήσει την ανυπομονησία και τον ενθουσιασμό για την φετινή εκδήλωση.
Το πρώτο μεγάλο στοίχημα της διοργάνωσης ήταν η «μοιρασιά» του φεστιβάλ σε δύο χώρους∙ οι καλλιτέχνες και τα περίπτερα των κομιξάδικων και των εκδοτικών τοποθετήθηκαν στην πλατεία Κλαυθμώνος, ενώ οι υπόλοιπες εκδηλώσεις (απονομή βραβείων, εκθέσεις κ.α.) έλαβαν χώρα στην Ελληνοαμερικάνικη Ένωση. Το αποτέλεσμα δικαίωσε αυτή την απόφαση, η οποία ναι μεν μπορούμε να φανταστούμε πως λήφθηκε λόγω των συνθηκών, αλλά έδωσε παράλληλα την ευκαιρία σε ανθρώπους που ενδεχομένως είχαν ελάχιστη σχέση με τη σκηνή ή και τα ίδια τα κόμικς, να γίνουν –έστω και τυχαία- κομμάτι της εκδήλωσης, αναδεικνύοντας ακόμα περισσότερο καλλιτέχνες, εκδοτικούς οίκους και καταστήματα. Το γεγονός πως τη δεύτερη μέρα το φεστιβάλ συνέπεσε με την παρέλαση του Pride είναι ενδεικτικό της ανάμειξης που επιτρέπει ένας δημόσιος χώρος και την ευκαιρία που δίνει στο μέσο για μεγαλύτερη αναγνώριση.
Το άνοιγμα του φεστιβάλ στην πόλη ανέδειξε το κλίμα που συναντά κανείς στην εκδήλωση. Οι cosplayers πρόσφεραν μια ιδιαίτερη και μάλλον ασυνήθιστη χροιά στην πλατεία, κόσμος συζητούσε ενθουσιασμένος σε πηγάδακια για νέες κυκλοφορίες και τις άχαστες (αυτο)εκδόσεις του φεστιβάλ, κάποιοι από εμάς κοιτάγαν με άγχος το πορτοφόλι μπας και δεν φτάσουν τα λεφτά για όλες τις αγορές, ενώ η απλωμένη «πραμάτεια» των καλλιτεχνών μας υπενθύμιζε το εύρος και τον πλούτο που κρύβει η ελληνική σκηνή με δουλειές διαφορετικές σε ύφος και στυλ.
Βέβαια, ακόμη μια απόδειξη για τη συνολική βελτίωση του εγχώριου κομιξικού επιπέδου αποτέλεσε η απονομή των Ελληνικών Βραβείων Κόμικς. Μεγάλοι νικητές αναδείχθηκαν το Ψηφιδωτό (Τάσος Ζαφειριάδης, Πέτρος Χριστούλιας) που κέρδισε τα βραβεία Καλύτερου Κόμικ, Καλύτερου Σεναρίου και Καλύτερης Καλλιτεχνικής Επιμέλειας, αλλά και ο Ζητιάνος, η μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου από τον Kanellos Cob, η οποία κέρδισε το βραβείο Καλύτερου Σχεδίου και Καλύτερου Εξωφύλλου. Ο Δημήτρης Κοσκινάς αναδείχθηκε ως ο Καλύτερος Νέος Καλλιτέχνης, η Άρπη των Ηλία Κυριαζή και Έλενα Γώγου κέρδισε το Καλύτερο Ένθετο, το Μεφίστο-Ένα Ιατρικό σίριαλ του Δημήτρη Καμμένου αναδείχθηκε η Καλύτερη Αυτοέκδοση, ενώ το βραβείο Καλύτερης Μετάφρασης δόθηκε στο Τρεις. Ωστόσο, και οι υπόλοιπες υποψηφιότητες, όπως το «χιτ» του τελευταίου Con, Τσοντοκόμικ ή η σειρά 1800 του Θανάση Καραμπάλιου αποδεικνύουν πως οι ποιοτικές δουλειές δεν περιορίζονται μονάχα στις βραβευθείσες.
Εξίσου ενδιαφέρουσες και οι εκδηλώσεις στην Ελληνοαμερικάνικη Ένωση, όπως οι συζητήσεις για την πολιτική γελοιγραφία και τα διαρκή reboots των υπερηρωικών κόμικς που προκαλούν αναστάτωση στους αναγνώστες, ενώ ιδιαίτερα ενημερωτικές αποδείχθηκαν οι εκθέσεις του φεστιβάλ, είτε αυτές είχαν να κάνουν με τη Τσέχικη σκηνή κόμικ και το ενδιαφέρον υλικό της που παραμένει εν πολλοίς άγνωστο στο ελληνικό κοινό, είτε με τα σαφώς πιο γνώριμα Στρουμφάκια.
Σε κάθε περίπτωση, το φετινό Comicdom Con Athens αποδείχθηκε εορταστικό όχι μόνο λόγω της 15ης επετείου του φεστιβάλ, αλλά επειδή απέδειξε πως η εγχώρια σκηνή άντεξε την κρίση της πανδημίας και παρέμεινε σε ανοδική πορεία. Παράλληλα, μας πρόσφερε την ευκαιρία να ξαναβρεθούμε με φίλους και γνωστούς, να μιλήσουμε για κόμικ, πίνοντας μπύρες και κουβαλώντας ασφυχτικά γεμάτες τσάντες με φρέσκε αγορές. Το γεγονός ότι πραγματοποιήθηκε (και) στην πλατεία Κλαυθμώνος έκανε ακόμα καλύτερη την εμπειρία και το μόνο που ευελπιστούμε είναι αυτή η ιδιαιτερότητα να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, αφού όπως αποδείχθηκε ταιριάζει και αναδεικνύει ακόμα περισσότερο το ίδιο το φεστιβάλ και τα άτομα που συμμετέχουν σε αυτό.